fbpx

Nyheter

”Performance Max är en gamechanger”

Du ser dem varje gång du ska googla och olika annonsörer dyker upp beroende på dag och tid. Vi pratar såklart om Google Ads, annonserna som syns antingen högst upp eller längst ner på Google. Skillnaden mot det organiska sökresultatet är att man via Google Ads betalar för att synas – men betalar endast när någon faktiskt klickar på annonsen.

En som har stenkoll på Google Ads är vår PPC Specialist Oscar Nilsrud, som dagligen hjälper våra uppdragsgivare att få bättre synlighet på Google. Han håller sig uppdaterad inom förändringar och trenderna för att hela tiden kunna leverera bra resultat.

Oscar, vad är det senaste inom Google Ads? 

– Det sker förändringar hela tiden, men det senaste är Performance Max. En kampanjtyp som använder sig av alla Googles nätverk, såsom sökannonser, Display, Shopping och Youtube. Köpresan på nätet blir längre och alltmer komplex, så detta öppnar upp för helt nya möjligheter. Performance max tillåter en att sätta sitt budskap framför kunden oavsett var den är i köpresan.

Okej, kan du utveckla det lite?

–  Man skriver rubriker- och annonstexter och kan lägga in både bilder och videos i kampanjen. Sedan lägger man in målgruppssignaler, dvs. hur man vill rikta kampanjen för att nå rätt personer. Performance max är baserat väldigt mycket på remarketing, alltså annonser som visas för personer som tidigare besökt en sajt för att fånga upp dem på nytt. Men man kan även rikta in dem baserat på målgrupper, intressen eller sökord kopplat till sina produkter eller tjänster. Det är egentligen bara kreativiteten som sätter gränserna. Med en bra strategi anser jag att Performance Max är en game changer.

Vad är det roligaste med att jobba som PPC Specialist? 

– Att hjälpa företag att ta sitt första eller sitt nästa steg inom digital marknadsföring. Jag älskar att se bra resultat och fila på hur man hela tiden kan fortsätta öka lönsamheten och effektivisera våra uppdragsgivares kampanjer!

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa
ditt B2B-företag med digital
marknadsföring?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan ta ditt B2B-företag till nästa nivå.