REMARKETING vs RETARGETING
Två termer som oftast används när man pratar om marknadsföring är retargeting och remarketing. Eftersom de två orden låter väldigt lika kan det vara enkelt att blanda ihop dem, därför är vi nyfikna på att kolla närmare vad orden betyder.

Skillnaden mellan remarketing och retargeting
För personer som är vana att arbeta med olika annonsverktyg förknippar vi ofta uttrycket remarketing i samband med Googles annonsverktyg. Medan retargeting låter mer bekant vid arbete av Facebooks annonsverktyg. Processen innebär egentligen på att återkoppla med besökare på en hemsida eller användare av en mobilapp, eftersom dessa redan visat intresse för sidan eller appens produkt, tjänst eller lösning. Däremot finns det fall där remarketing förklaras som endast mejlbaserad marknadsföring och att retargeting bara handlar om displayannonsering. Detta kan inte stämma eftersom både remarketing och retargeting, har samma mål; att hitta tillbaka till kunder som har visat ett intresse för företaget.
Två ord med samma syfte…
…att behålla dig som kund. Du har säkert märkt att det kan dyka upp annonser av produkter som du nyligen har klickat på. Det kan vara allt från kläder till en gräsklippare. Men du blir hela tiden påmind av produkterna när du surfar på andra internetsidor. De flesta människor har någon gång fått ett mejl som lyder “du har produkter som ligger kvar i varukorgen och väntar på dig”, kanske tillsammans med ett erbjudande eller en uppmaning att det snart upphör. I vissa fall kan det även dyka upp ett begränsat erbjudande när du är påväg att stänga ner sidan.

Till dem som redan är intresserade
Det är helt enkelt samma sak, fast olika namn och används i samband med olika annonsverktyg. Genom både remarketing samt retargeting ökar man varumärkeskännedomen och de genererar även fler konverteringar. Framförallt är det ett kostnadseffektivt marknadsföringssätt, eftersom det är en typ av marknadsföring som sker mot användare som redan vet att ni finns.
Svaret har uttalats innan, men vi kan låtsas som att vi kommer med “breaking news”… Det finns ingen skillnad! Vare sig du väljer att kalla det för remarketing eller retargeting, spelar det ingen roll om det är en displayannons, sms-kampanj eller mejlkampanj. Det viktigaste du behöver veta är att det är ett enkelt sätt att marknadsföra sitt varumärke på.