fbpx

Nyheter

“Social Ads borde ingå i varje B2B-bolags marknadsplan”

Oavsett vilket socialt medie du befinner dig på finns dom där. Vi pratar om Social Ads, som är samlingsnamnet för riktad annonsering i de olika sociala medierna. På Adgrowth är våra fokusområden plattformarna inom Meta (Facebook och Instagram) samt Linkedin, men vi väljer annonseringsyta för varje specifikt fall med våra uppdragsgivare. När vi ser att det skulle vara ett bra val utför vi därför även annonsering på andra plattformar, som exempelvis TikTok och Pinterest.

Vi tog ett snack med en av våra Paid Social Specialists, Mikelina, för att höra mer om hur Social Ads fungerar och hur vi arbetar.

 

Att vara Paid Social Specialist innebär att skapa vinnande annonser i de olika sociala medierna som finns idag. Vi jobbar både med varumärkesbyggande kampanjer där fokus ligger på att bygga sitt företags brand samt leadsgenererande kampanjer där fokuset är på fler affärer.

Att jobba med annonsering i sociala medier hos oss på Adgrowth betyder att man kan behöva vara snabb i byte av annonsmaterial och inställningar, men det finns också alltid en plan för 2-3 månader framåt att luta sig tillbaka mot. Vid starten av ett samarbete sätter vi alltid en plan tillsammans med kund vilka kampanjer som ska gå ut och vad målet är med respektive kampanj. Denna plan utvecklas allt eftersom samarbetet pågår. Att ha en annons- och aktivitetsplan är viktig då kunden kan se vad som ligger framåt i planeringen, samtidigt som den är en viktig del för oss specialister då vi vet exakt vad som är planerat och inte.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för en Paid Social Specialist?

 

– En vanlig dag börjar alltid med att vi ser över våra kunders annonskonton så att allting står rätt till. Vi kollar över annonser, målgrupper, budgivning och budgetar för att få en så bra annonsering som möjligt. Därefter börjar vår optimering för att nå de mål som är uppsatta. Ena dagen kan målet vara att bygga helt nya kampanjer och andra dagen sitta och planera inför de kommande månaderna. All planering bygger på den data vi har fått in från tidigare annonsering.

– Med digital annonsering kan vi enkelt följa upp siffror, tweaka på materialet och tydligt se om det leder till en affär eller inte.

När bör man som B2B-bolag använda sig av Social Ads?

 

– Alltid, om du frågar mig. 94% av svenskarna använder sig av internet och nästan alla gör det dagligen (enligt undersökningen svenskarna och internet 2022). Det betyder att det finns en otroligt stor chans både till affärer och varumärkeskännedom för våra kunder via sociala medier. Jag vågar påstå att Social Ads är något ALLA B2B-bolag bör lägga in i sin marknadsplan för de kommande åren – speciellt om man vill få nya och fler affärer, skapa kännedom och bygga sitt varumärke.

Vad finns det mer för fördelar med digital annonsering för B2B-bolag?

 

– En av många fördelar med digital annonsering kontra den traditionella annonseringen som sker i tidning, radio eller tv är att vi via de olika verktygen kan styra var annonserna ska synas utefter specifika målgrupper. Det betyder att vi enbart betalar för rätt typ av mottagare, där rätt typ av mottagare är just er målgrupp och inte “alla” som det lätt blir med den traditionella annonseringen. Med digital annonsering kan vi enkelt följa upp siffror, tweaka på materialet och tydligt se om det leder till en affär eller inte.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

 

– Det roligaste med att vara Paid Social Specialist är att hjälpa våra kunder att uppnå bra resultat. Jag har varit på Adgrowth i över två år och har fortfarande många kunder som har varit med mig sedan min första dag. Det är verkligen roligt att se att våra kunder är så nöjda att de stannar kvar och växer tillsammans med oss!

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa
ditt B2B-företag med Social Ads?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan ta ditt B2B-företag till nästa nivå.