Trendspaning digital marknadsföring 2019

Trendspaning med AdGrowth 2019

För någon vecka sedan skålade vi in det nya året, 2018 blev 2019. Ett nytt år med nya tag och den digitala marknadsföring är aldrig konstant. Det nya året tar med sig nya trender och därför ska vi idag spekulera kring trender inom digital marknadsföring. Häng med, det blir kul!

Varför trendspaning?

De senaste åren har konsumenten blivit mer och mer vaksam gentemot reklam, både traditionell reklam på tv och den digitala. Det är ingen som aktivt tittar på en reklampaus, då åker mobilen fram, man passar på att tömma diskmaskinen eller besöka toaletten. Frasen “Nu blir det bioreklam!” har dött ut och de flesta kommer precis innan filmen ska börja på biografen, just för att undvika reklamen.

Detta leder i sin tur till att en marknadsförares arbete blir svårare med tiden. Eftersom det inte längre fungerar att överösa konsumenten med annonser och reklam måste vi hela tiden utveckla vårt sätt att arbeta.

Vi tycker därför det är roligt att spekulera i hur det kommande året kan se ut. Vi har gått från ett samhälle med massmedier och massmarknadsföring, där företag är stora och opersonliga. Sedan kom internet och sociala medier in i våra liv, då började avståndet mellan företag och slutkonsument minska när företag mer aktivt kunde möta kunden. Humanisering av varumärken är en av de stora trenderna de senaste åren, som även får följa med in i 2019 och som är otroligt viktig.

trendspaning digital marknadsföring 2019

Mer än bara bra innehåll

Under 2018 insåg många företag vikten av bra content. Det ska vara relevant för kunden, både innehålls- och tidsmässigt. GDPR och skandalen kring Cambridge Analytica uppslukade konsumenternas sinnen och gjorde dem ännu mer skeptiska, i vissa fall helt resistenta, gentemot reklam. Företag kändes ännu mer opersonliga och avståndet mellan företag och konsument ökade ännu en gång.

Bra content kommer därför fortsätta vara viktigt för företag under 2019. Satsa på relevant innehåll på din hemsida samt använd blogginlägg som verktyg för att minska avståndet mellan företag och kund. Åter tillbaka till att humanisera varumärket. Låt texterna visa engagemang och passion, var inte rädd för att ta ställning eller visa sårbarhet. Visa konsumenterna vilket ditt företag är utöver vad ni gör. Business Insider skrev en artikel 2017 att 30% av internetanvändarna kommer vid slutet av 2018 använda sig av annonsblockerare. Det betyder att informativa texter som höjer dina chanser att synas i sökresultat blir ännu viktigare.

Utöver att tänka på vad vi skriver, är det viktigt att tänka på mobilanpassade hemsidor. 98% av svenska hushåll har idag internet hemma, och allt fler generationer blir mer digitala. Internet, som en gång i tiden var ett fenomen, är idag en del av vår vardag. Vi är ständigt uppkopplade genom våra mobiler vilket gör den ännu viktigare att företags hemsidor är mobilanpassade då de också genererar bättre sökresultat.

trendspaning digital marknadsföring 2019

Våga satsa på rörlig bild

Att använda sig av video i marknadsföringssyfte kommer att fortsätta växa under det kommande året. Tubular Insights förutspådde redan 2015 att 80% av världens internettrafik 2019 kommer bestå av rörlig bild, videos. Om detta stämmer kommer en stor del av dessa tas upp av till exempel livesändningar och annonskampanjer. Det är enkelt att genom video sprida sitt budskap, att informera men ändå underhålla tittaren på en och samma gång.

Video får folk att stanna upp i flöden, så länge det levererar ett värde och är relevant. Det är därför viktigt att tänka på hur man ska optimera för videoannonser. YouTube och andra videosajter publiceras som sökresultat på Google (SERP) vilket betyder att SEO inom video blir ännu viktigare. Då man vill att sin video, precis som ett blogginlägg eller annan text, ska rankas högt på sökresultatet är det viktigt att lära sig hur man optimerar på bästa sätt.

Om du fortfarande är svårövertalad kan kanske Wyzowl:s undersökning få dig att våga satsa på annons i videoformat. Det är nämligen så att, 72% av företagen anser att video har lett till ökade konverteringar. Och att 96% av konsumenterna anser att video kan hjälpa dem i deras köpbeslut.

Livesändningar på sociala medier, som vi nämnde i ett tidigare stycke, kom som en våg runt 2016 och hållit i sig under 2018. Det har visat sig vara ett kraftfullt sätt att engagera människor och låter företaget sätta ett ansikte på verksamheten, något som kallas för personal branding influence.

Bring back the trust

År 2019 kommer att handla mycket om tillit och förtroende för produkt/tjänst men också för det datadrivna. De senaste årens skandaler kring datahantering gör det extra viktigt att arbeta på ett bra sätt med data som samlas in, för att få konsumenterna att lita på en. Man kan inte längre förlita sig på att miljoner kunder bara trillar in på ens sajt och vill köpa allt. Vi måste nu fokusera på att bygga starka kundrelationer.

Återigen handlar det om att humanisera varumärken, att minska mellanrummet mellan konsument och företag. Till exempel har de företag som tar ställning i kritiska situationer enklare att bygga ett förtroende och få lojala kunder. Det väcker sympati hos människor om man vågar visa sårbarhet, samtidigt visa framåtanda och vision.

trendspaning digital marknadsföring 2019

SEO måste hänga med framtiden

Med 45 miljoner googlingar i Sverige varje dag är sökoptimering ett måste om man vill ranka högt i sökresultatet på Google. Dock blir det svårare med tiden eftersom Google ändrar sina algoritmer. Därför måste man tänka på hur SEO ska användas i framtiden.

Smarta högtalare med röststyrning har blivit allt vanligare de senaste åren. Nu har de gjort entré i Sverige och du finner till exempel Google Home med svenskt språk. 65% av alla användare säger att de inte skulle kunna leva utan sin röststyrda assistent. Därför gäller det att sökoptimera sina texter även för röststyrning. Speciellt eftersom många förutspår att mer och mer i våra liv kommer bli röststyrda i framtiden.

trendspaning digital marknadsföring 2019

Allt mer AI

Något som kommer fortsätta att ta stor plats är Artificial Intelligens. Det som förkortas som AI är en stor del i vår verksamhet, det handlar om att analysera konsumentbeteende och sökmönster. Programmatisk marknadsföring är anledningen varför AI var stor under 2018 och också anledning till att AI är ett starkt marknadsföringsverktyg även under 2019. Äntligen kan du nå rätt konsument med rätt meddelande, vid rätt tidpunkt. Enligt Dagens Analys kommer de företag som omfamnar AI att minska sina kostnader och öka tillväxten. Genom AI kan man komma längre än sina konkurrenter.

Chatbots som är en utveckling av AI kommer fortsätta växa under 2019. Det är redan 1,4 miljarder människor som interagerar med chatbotar och fler borde hänga på trenden. Människor föredrar att prata med chatbotar eftersom den ger snabba svar, tappar inte tålamodet och alltid är tillgänglig.

Sammanfattningsvis tror vi att detta kommer bli året där vi ska försöka ta oss igenom bruset hos konsumenten och börja bygga förtroende. Det kan även bli året som vi vinner tillbaka de till synes förlorade kunder. Det kommer främst ske genom att skapa relevant innehåll i rätt kanal. Företag borde även våga prova nya marknadsföringsverktyg, som video och chatbots, allt för att hänga med i framtiden.

Du kan följa oss på:

Facebook
Instagram
LinkedIn



trendspaning digital marknadsföring 2019

Kan vi hjälpa dig med något? Kontakta oss!

Skicka gärna ett meddelande till oss genom formuläret nedan så återkopplar vi till dig så fort vi kan!

 




Genom att använda detta formulär accepterar du lagring och hantering av dina uppgifter på denna webbplats.
Uppgifterna i fråga kommer att användas för att återkoppla till kund/besökare.

Lyfter du hellre på luren?

0732-527 000

Kan vi hjälpa dig med något? Kontakta oss!

Skicka gärna ett meddelande till oss genom formuläret nedan så återkopplar vi till dig så fort vi kan!

 




Genom att använda detta formulär accepterar du lagring och hantering av dina uppgifter på denna webbplats.
Uppgifterna i fråga kommer att användas för att återkoppla till kund/besökare.

Lyfter du hellre på luren?

0732-527 000