fbpx

Nyheter

Bevarad historia i ny logotyp

RC Hiss är det stolta företaget på hissmarknaden och erbjuder heltäckande program med lösningar för alla typer av hissar. Deras medarbetare arbetar för att leverera en bra slutprodukt som både de själva och deras kunder kan känna stolthet över – och som framförallt ökar tillgängligheten på ett säkert sätt för produktens användare.

Adgrowth fick i uppdrag att skapa en varumärkesplattform med tillhörande grafisk profil och ny logotyp. Vi ställde några frågor till vår Art Director Alla Jönsson Lanevska om arbetet med den nya loggan, idéerna bakom och val av färg och form.

Fanns det några utmaningar i arbetet?

– Den största utmaningen var att komma åt innebörden i deras nuvarande logotyp utan att ta med sig något från de gamla visuella lösningarna. Det gällde att komma åt essensen av vad jag ville förmedla och våga tänka helt nytt rent grafiskt. Ett utmanande men kul uppdrag så klart.

Hur gick tankarna under skapandeprocessen?

– Jag ville förmedla allt det som en hiss kan associeras med: rörelserna upp och ner i schaktet, de rena geometriska formerna samt dörrar som öppnas och stängs. Samtidigt ville jag undvika att hamna i branschens klyschor, där det ofta används trianglar och pilar för att gestalta hissar. Allt handlar om att våga tänka nytt samtidigt som man förankrar rätt associationer. Det är en viktig balansgång.

Fanns det några önskemål från kunden kring den nya logotypen?

– Ja. Själva abbreviaturen “RC” och den röda färgen var historiskt viktiga för dem att behålla och framhäva, så de fick följa med in i den nya logotypen. Dock i en uppdaterad och mer modern version.

Vilken betydelse har den nya grafiska profilen och logotypen för RC Hiss?

– Det gör stor skillnad. Nu har de ett uttryck som verkligen förmedlar precis vad de levererar, nämligen kvalitet på alla plan. Genom att ha en tilltalande och utstickande logotyp i branschen förtydligas deras positionering och det talar tydligt om för mottagaren att RC Hiss är ett företag i framkant. Deras digitala närvaro har rätt förutsättningar för att kunna byggas starkare och eftersom det finns en röd tråd i hela deras visuella identitet.

Till sist, vad var det roligaste med uppdraget?

– Hela den kreativa processen är väldigt rolig. I just det här fallet var det ganska slingrigt i början och jag jobbade på flera parallella spår. Det kan så klart upplevas frustrerande, men samtidigt är det extra kul när man börjar sålla bland sina idéer, granskar sig själv och tar många beslut på vägen som steg för steg leder fram till slutresultatet.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa
ditt B2B-företag med digital
marknadsföring?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan ta ditt B2B-företag till nästa nivå.