fbpx

Nyheter

Cookiebot – Din kompis som räddar dig från cookie-kaoset

Så här är det: Internet är fullt av små osynliga spår, också kända som cookies. De lagrar information om dig och dina användare och hjälper webbplatser att fungera smidigare. Men i dagens värld, där GDPR och andra regler har satt stopp för vilda västern-mentaliteten på nätet, behöver du ha koll på vad som händer med dessa cookies. Och här kommer Cookiebot in i bilden – som din alldeles egna integritets-vaktmästare.

Sedan mars 2024 infördes det dessutom ett krav att ha detta på plats för att följa de lagar och regler som finns. Den gör det dessutom enkelt att hantera statistik i Google Analytics 4, men än viktigare att samla in målgruppsdata för t.ex. remarketing i Google Ads och effektiv annonsering.

Så, vad gör Cookiebot?

Tänk dig Cookiebot som en ordningsvakt för din webbplats. Den patrullerar runt och håller koll på alla små cookies som gömmer sig på dina sidor. Den ser till att du inte bryter mot några regler och ger dina användare full kontroll över vilka cookies de vill tillåta och vilka de vill skicka ut genom dörren. Cookiebot ser också till att du sköter dig enligt GDPR och andra viktiga lagar.

Varför behöver du Cookiebot?

  1. För att hålla dig på rätt sida av lagen

    GDPR, CCPA, och andra kryptiska förkortningar – alla dessa lagar handlar om en sak: att skydda människors personliga data. Och ja, om du inte följer dem, så kan du bli straffad. Cookiebot fixar så att du automatiskt samlar in användarens samtycke för cookies och hanterar allt det tekniska åt dig. Enkelt, eller hur?

  2. För att dina användare ska känna sig trygga

    Användare gillar när de vet vad som händer med deras data. Och om du är öppen och transparent med dina cookies (tack vare Cookiebot), bygger du förtroende. Så när besökare ser den där snygga lilla cookie-bannern, där de själva får bestämma vilka cookies som är okej, är det dom som har makten att bestämma.

  3. För att slippa huvudvärk

    Låt oss vara ärliga, ingen har tid att manuellt hålla koll på vilka cookies som trillar in på ens webbplats hela tiden. Cookiebot gör allt det åt dig – den skannar webbplatsen, håller sig uppdaterad med senaste cookie-situationen, och ser till att du alltid är i fas. Med andra ord: mindre stress för dig.

Vad händer om du struntar i det här?

Om du tänker att du kan hoppa över Cookiebot och bara köra på, så är det dags att tänka om. Här är vad som kan hända om du inte tar cookies på allvar:

  1. Böter som svider

    Om du inte följer GDPR kan det bli dyrt. Vi pratar om böter som kan nå upp till 4 % av din globala omsättning, eller upp till 20 miljoner euro. Ja, det är mycket pengar, även om du driver en liten verksamhet. Så, kanske är det bäst att undvika den där potentiella fakturan, eller hur?

  2. Missnöjda användare

    Ingen gillar att känna sig i mörkret när det gäller sina personuppgifter. Om dina besökare märker att du inte är öppen med hur deras data hanteras, kanske de väljer att klicka sig vidare till en annan sida som faktiskt bryr sig om deras integritet. Så förutom böter, kan du också förlora kunder. Och det är inte Good for Business.

  3. En enda stor röra

    Att försöka hantera cookies manuellt är som att försöka hålla reda på alla dina strumpor – plötsligt har du en massa som inte passar ihop och det är kaos. Utan Cookiebot riskerar du att missa viktiga cookies, eller att av misstag samla in data utan tillstånd. Och ingen vill ha en rörig webbplats där allt är utom kontroll.

Så, vad tar vi med oss av den här texten? Att du behöver en Cookiebot, helt enkelt.

Den hjälper dig att undvika böter, hålla dina besökare nöjda och se till att din webbplats inte drunknar i cookie-kaos. Det är som att ha en personlig assistent som fixar allt det tråkiga och byråkratiska åt dig. Kort sagt: Du behöver en Cookiebot.

Vi hjälper gärna till att sätta upp en Cookiebot åt dig – snabbt och enkelt.

Är du också redo att ta ditt B2B-företag till nästa nivå?

Kontakta Daniel så berättar han mer om vad vi kan göra för dig.