fbpx

Nyheter

Grafisk design som belyser Easyforms position

Alla företag har någon form av logotyp, symbol eller ordmärke som representerar vilka de är. Oftast ligger det mer tankar bakom utformningen än vad vi kanske tror. Men varför är det viktigt att ha en stark logotyp och hur resonerar en Art Director när de designar och skapar de grafiska uttrycken?

Som en del av uppdraget för Easyform tog vi fram deras nya logotyp och grafiska profil. Vi passade på att ställa några frågor till hjärnan bakom designarbetet, vår Art Director Mikael Hourula, för att få en tydligare bild av hur idéer formas till skarpa resultat.

Hur gick tankarna när du skapade Easyforms nya logga? Vad symboliserar den?

– Det var en lång process innan jag landade i resultatet. Jag ville att logotypen skulle förmedla allt det viktiga som Easyform står för och motiveras av, nämligen belysning och att ljuset lyser upp mörkret. Jag tänkte att logotypen ska vara enkel, modern, lite kaxig och ha geometriska former som återspeglar “ljus”. Slutresultatet för tankarna till en spotlight och representerar ett framtidstänk från ett modernt företag som vill framåt.

– Kort sagt förmedlar symbolens geometriska uppbyggnad en enkelhet i en komplex bransch där Easyforms precision och erfarenhet lyser igenom tydligt.

Varför valde du att jobba med färgerna svart, grått, vitt och rött?

– Easyform hade sedan tidigare vissa av färgerna i sin befintliga färgpalett. Jag började skruva på lite fler nyanser och la till lite färger för att skapa ett djup som tydligt påvisar att mörker möter ljus. Jag ville ha en monokrom bas och den svarta färgen i kontrast med det vita symboliserar tydligt just det, att belysning lyser upp det som annars är mörkt. Sedan valde jag att jobba med en skarp röd färg som “poppar” väldigt bra mot både ljus och mörk bas, vilket rimmar väldigt bra med den svarta och vita färgskalan. Den röda färgen lyser upp och syns väldigt tydligt, vilket är ett sätt att “belysa” vikten av bra belysning. Utöver det adderade jag några toner i grått för att kunna tillgodose lite fler användningsområden utan att tumma på grundtanken. Målbilden var att det ska kännas proffsigt, enkelt och modernt.

Vilken betydelse har den nya grafiska identiteten för Easyform?

– Easyform kommer stärka sin position som en utstickande aktör i branschen och kunna positionera sig ännu mer i framkant. Sett till många konkurrenter så har Easyform betydligt mer “edge” nu än tidigare. De är moderna och utstrålar att de hänger med i utvecklingen och vill framåt. Logotypen och den grafiska profilen appliceras även på deras nya förpackningsdesign, för att produkterna ska sticka ut i hyllorna och att man tydligt ska se att det är en Easyform-produkt. Det hade inte varit möjligt utan en genomtänkt logga och en förankrad grafisk identitet. Kunderna ska kunna SE att Easyform är professionella, kunniga och trovärdiga bara av att se logotypen, något jag anser att vi lyckats med.

Vill du veta mer om hur vi får
ditt B2B-företags identitet att sticka ut i din bransch?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan ta ditt B2B-företag till nästa nivå.