fbpx

Cotec Labs

Ett växande samarbete
inom digital marknadsföring

Cotec Labs är ett oberoende globalt testcenter specialiserat på korrosionsprovning och analys av ytskikt. Deras främsta fokus ligger mot OEM- och fordonsindustrin där de som godkänd OEM-leverantör samarbetar med företag som Scania, IKEA, Volvo och Ford.

Cotec Labs är en del av Proton Group.

Utförda tjänster

Webdesign
Webbutveckling
Kommunikationshandbok
Webbtexter

Annonser
SEO
Google ads

Från workshop till fullt samarbete

För oss på Adgrowth handlar allt om långsiktiga samarbeten. Vi är inga fans av att sälja våra tjänster styckvis, vi ser hellre till helheten och hur vi genom digital marknadsföring kan skapa värde över tid. Våra samarbeten börjar alltid med en workshop där vi tillsammans med dig som kund kartlägger behoven, pratar igenom vilka mål vi ska uppnå – och hur vi tar oss dit.

Det var precis vad vi gjorde tillsammans med Cotec Labs. När vi kom i kontakt med varandra första gången hette företaget Proton Technology och presenterades primärt som ett verksamhetsområde inom Proton Group snarare än ett enskilt bolag. Under vår workshop tillsammans blev det tydligt att Proton Technology behövde synas och marknadsföra sig mer – och att ett första steg var att öka synligheten online.

SEO och Google Ads

För att göra företaget mer känt och kommunicera ut tjänsterna bredare blev den första åtgärden att starta upp ett SEO-arbete och annonsering på Google, för att skapa en högre synlighet och nå ut med erbjudandet bättre.

Vi startade vårt SEO- och Google Ads-arbete i februari 2023. Genom sökmotoroptimering lyckades vi öka synligheten på viktiga sökord med 64% de första 12 månaderna, vilket också gav en ökning på 228% av den organiska trafiken jämfört med året innan.

Under samma tidsperiod fick deras Google Ads över 100.000 exponeringar och drev över 5000 unika besökare till webben som klickat sig in via annonserna. Det resulterade i att 54% av alla besök kom direkt från annonser på Google. Som ett led i vårt arbete mäter vi resultaten löpande och optimerar våra insatser för att hela tiden prestera bättre. Ju mer vi lär känna målgruppen, desto mer träffsäkra kan vi bli.

Nästa steg i samarbetet

Ungefär ett år senare var det dags för Proton Technology att ta nästa steg på sin resa. För att underlätta för sina kunder valde man att byta namn till Cotec Labs, både för att tydliggöra vilka man är, men också sitt erbjudande. I samband med det var det även dags att skaffa sig en egen webbplats där kunder från hela världen kan ta del av Cotec Labs och på ett enkelt sätt få den information de söker.

Efter en ny workshop med huvudfokus på webbens användningsområden och syfte påbörjades arbetet. Vi gick även igenom vad som var viktigast att lyfta i kommunikationen framåt. I samband med att vi spikat designen och börjat bygga plattformen skapade vi en kommunikationshandbok – en manual för hur Cotec Labs ska kommunicera sitt erbjudande oavsett kanal. Utifrån innehållet i den skrev vi texter till webben som på ett enkelt och tydligt sätt förklarar Cotec Labs och deras affär.

Good for Business

Tillsammans med Cotec Labs har vi nu gått från en första workshop fylld med visioner till att ha skapat en plattform, öka deras synlighet på Google och sköta deras digitala marknadsföring löpande. Men vi stannar inte där, vi har alltid “nästa steg” i tankarna och samarbetet utvecklas hela tiden. På Adgowth ser vi det som att vi gör en resa med B2B-bolagen vi utför uppdrag åt. Vi tror stenhårt på långsiktiga samarbeten som växer och utvecklas över tid – där vi gör rätt saker i rätt ordning. Det är först då vi med gott samvete kan säga att vi är Good for Business på riktigt och inte bara en fancy reklambyrå som saknar tydliga strategier. 

Och Proton Technology då? De finns inte längre. Nu är det Cotec Labs som gäller. Det är samma företag med samma människor, men med nytt namn. De är fortfarande en del av Proton Group – men deras nya digitala hem underlättar både för dem och deras kunder.

Läs intervjun med Cotec Labs VD Stefan Gustafsson Ledell, om samarbetet med Adgrowth.
Läs mer här

Är du också redo att ta ditt B2B-företag till nästa nivå?

Kontakta Daniel så berättar han mer om vad vi kan göra för dig.