fbpx

Vad vi gör

Logotyp för B2B-företag

Syftet med en logotyp är att underlätta omedelbar visuell igenkänning i marknadsföringen och den ska fungera som en tydlig avsändare för ditt företags budskap. En bra logotyp ska förmedla vad man kan förvänta sig av företaget och skapa ett förtroende hos kunderna, vilket gör att målgruppen känner trygghet och vet vad de kan förvänta sig.

01

Praktiskt

En logotyp, ofta förkortat till logo eller logga, är ett grafiskt varumärke, emblem, ordmärke eller symbol som vanligtvis används av kommersiella företag, organisationer och även privatpersoner i marknadsföringssyfte och som avsändare. I dag används ordet logotyp ofta som synonym till ordet varumärke.

02

Hur vi jobbar

Vid skapande av ny logotyp börjar vi alltid arbetet med en workshop (ofta i samband med ett varumärkesarbete eller grafisk profil) där vi lyssnar in vad ert företag står för och vill förmedla. Under workshopen ställer vi frågor om preferenser, färgval, designstil och användningsområden. För att få den information vi behöver ska workshopdeltagarna presentera förslag på logotyper de tycker om och tvärtom, samt motivera varför de tycker som de gör. Det hjälper oss i processen att ta fram något som verkligen representerar både företaget och människorna bakom. Efter workshopen gör vi research bland era konkurrenter för att dels säkerställa att resultatet är eget och unikt, men även för att se hur branschen uttrycker sig och kommunicerar sin logotyp. När arbetet är klart håller vi en presentation där vi visar upp skisser och förslag innan vi färdigställer den slutgiltiga logotypen.

03

Målbild & resultat

När arbetet är utfört ska logotypen som skapats vara unik, återspegla företagets affär, vision och varumärkeslöfte samt kunna användas i alla kanaler. Logotypen presenteras ofta i primärt och sekundärt utförande, dvs beroende på om man önskar den liggande, stående, med eller utan symbol eller i svartvitt, beroende på placeringsområde.

Resultatet blir en logotyp som representerar ert företag på rätt sätt.

Kundcase

Anrik aktör intar
den moderna marknaden

Läs mer här

Är du också redo att ta ditt B2B-företag till nästa nivå?

Kontakta Daniel så berättar han mer om vad vi kan göra för dig.