Vad vi gör
SEO för B2B
SEO är ett samlingsbegrepp för olika aktiviteter man gör för att optimera en hemsida eller en e-handel så att den syns högt i en sökmotors sökresultat. Därigenom kan man få en större andel av trafiken som kommer från relevanta sökningar på det man erbjuder. Idag är SEO en avgörande faktor i marknadsföringen för de flesta företag. Vi är en SEO B2B-byrå som hjälper företag att synas bättre online.
SEO för B2B
SEO för B2B-företag har i de flesta fall andra utmaningar än SEO för B2C.
En stor skillnad är sökvolymen, för B2C-företag finns det oftast sökord med hög sökvolym, så är dock inte fallet för många B2B-företag.
För B2B-företag handlar det oftare om att hitta rätt sökord med rätt sökintention och arbeta mer fokuserat på att förstå intentionen bakom sökningen då den lägre sökvolymen innebär att man måste vara säker på att man arbetar med rätt sökord.
Lägre sökvolym i sig behöver inte innebära ett problem eller göra det svårt att se att arbetet med SEO kan generera en bra ROI. Det är ofta stor prisskillnad på det man säljer som B2B-företag jämfört med ett B2C-företag vilket innebär att man inte behöver sälja lika mycket som ett B2C-företag.
Utöver en överlag lägre sökvolym finns det även andra saker som särskiljer B2B-försäljning mot B2C. En sådan sak är kundens köpresa och hur lång tid det tar för en B2B-kund att landa i ett köpbeslut. Kundens köpresa är oftast mycket längre vid B2B-försäljning än B2C-försäljning då kostnaden är högre och har en större påverkan på kundens verksamhet än vid ett B2C-köp. Att ta ett köpbeslut går snabbare när man är ute efter en ny t-shirt än när man funderar på att investera i en ny maskin till produktionen.
Ovan nämnda exempel är två orsaker till att SEO för B2B har andra förutsättningar än SEO för B2C. Det finns naturligtvis fler skillnader dessa två och vill du veta mer om SEO för B2B är du varmt välkommen att kontakta oss.
Hur vi jobbar
Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete och därför inleds alltid vårt samarbete med ett uppstartsmöte där vi samlar in all nödvändig information i form av relevanta sökord, konkurrenter etc för vårt framtida arbete. Efter vårt möte gör vi sedan en sökordsanalys för att säkerställa att vi arbetar med rätt typ av sökord. Vi gör även en siteanalys för att se vad som behöver förbättras på hemsidan. Efter detta påbörjas sedan vårt löpande arbete med hemsidan för att stärka synligheten.
Målbild & resultat
Målet med insatserna är att driva mer relevant trafik till hemsidan för att på så vis skapa fler affärsmöjligheter för er. För att ni enkelt ska kunna följa upp resultatet skapar vi en kundanpassad rapport där ni kan se relevanta KPI:er och statistik. Är ni ett B2B-företag som vill ha hjälp av en erfaren seo B2B-byrå är ni varmt välkomna att kontakta oss.
Är du också redo att ta ditt B2B-företag till nästa nivå?
Kontakta Daniel så berättar han mer om vad vi kan göra för dig.
Telefon: 070 – 144 16 93
E-post: daniel@adgrowth.se