fbpx

Nyheter

“Det finns alltid en historia att berätta”

Ett tydligt varumärke förmedlar vilka man är, vad man står för och vad man erbjuder. Men hur ser man till att särskilja sig från sina konkurrenter och hur vet man vad man vågar lova sina kunder? Vi ställde några frågor till Christoffer, vår varumärkesstrateg på Adgrowth, om vad ett varumärkesarbete innebär – och varför det är viktigt.

Vad kännetecknar ett starkt varumärke?

– Ett starkt varumärke i mina ögon förstår sin målgrupp, väcker känslor och skapar igenkänning. Det ska ha en personlighet och vara konsekvent i sin kommunikation. För att lyckas med det krävs en noga analys av företagets målgrupp och marknad.

Hur går ett varumärkesarbete till med mig som kund på Adgrowth?

– Ett varumärkesarbete på Adgrowth inleds med en workshop tillsammans. Vi diskuterar företagets nuläge, drivkrafter, målgrupp, konkurrenter, styrkor och önskad positionering. Dels för att identifiera hur ert varumärke kan särskilja sig på marknaden, men också för att kunna utforma ett långsiktigt strategiarbete för att nå dit.

När strategin är satt börjar resan att omvandla strategin till taktik, där vi tar fram riktlinjer för varumärkets kommunikation och hur vi praktiskt arbetar för att långsiktigt stärka varumärket.

Varför ska man göra ett varumärkesarbete?

– Det ger er en tydlig och långsiktig strategi för hur du och ditt företag bäst når ut till er målgrupp och stärker varumärkeskännedomen. Genom att förankra vad ni är, kan ni på bästa sätt kommunicera vad ni gör. Allt detta ger er stora konkurrensfördelar som i slutet av dagen hjälper er att öka er försäljning.

Vad är din drivkraft i arbetet?

– Under hela mitt liv har jag dragits mer till vissa varumärken framför andra. På senare år har jag funderat på varför. Jag har upptäckt och lärt mig att det alltid finns en historia att berätta om varför ett varumärke finns. De som är bäst på att berätta det och om sina drivkrafter är ofta det varumärke man minns och som väcker mest känslor.

Jag har ett stort intresse för att fördjupa mig, analysera och ta fram genomtänkta strategier för hur varumärkets berättelser formuleras på bästa sätt. Det finns alltid ett nytt perspektiv och nya sätt att lägga upp en varumärkesstrategi.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa
ditt B2B-företag med digital
marknadsföring?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan ta ditt B2B-företag till nästa nivå.