Nyheter
Är din marknadsföring ‘Always-on’?
För B2B-företag är marknadsföring som alltid är påslagen ett viktigt verktyg för att säkerställa konsekvent varumärkeskännedom och kundengagemang – något som beskrivs som att vara ‘Always-on’ i sin marknadsföring.
Men vad innebär det och hur går man tillväga? Vår Content Specialist Petra Blom berättar om hur vi hjälper våra uppdragsgivare att möta behovet.
Teknik och sociala kanaler är i dag ett naturligt inslag i nästan varje människas vardag. Hela 96% uppger i undersökningen “Svenskarna och internet 2023” att de använder internet, och nära alla gör det dagligen. ‘Always-on’ innebär att ditt innehåll och marknadsföring möter målgruppen där de finns – på internet och i sociala kanaler.
För många B2B-företag är det vanligt att göra stötvisa insatser med förhoppning om att det ska ge resultat. Med innehåll som istället är ‘Always-on’ finns dina budskap digitalt synliga och tillgängliga för din målgrupp vid alla tänkbara tillfällen och lägen. När de söker efter den, eller behöver en påminnelse – oavsett om det gäller innehållet som syns i dina sociala kanaler, i annonser eller på din hemsida.
Vår Content Specialist Petra Blom förklarar hur Adgrowth arbetar med detta.
– Hos oss på Adgrowth ryms samtliga tjänster under ett och samma tak, med specialister som är spetsinriktade på att optimera marknadsföring inom just sitt område. Vi erbjuder SEO, Social Ads, Google Display, content marketing och nyhetsbrev, för att bara nämna några inriktningar, berättar Petra.
Det innebär att du kan välja skräddarsydda paketeringar eller en helhet av tjänster på prenumeration, som ständigt arbetar aktivt för att locka din målgrupp. För att leda trafiken till en väl fungerande plattform kan Adgrowth hjälpa dig att skapa en hemsida som stämmer överens med dagens krav och regelbundet kan uppdateras med aktuellt innehåll.
– För att hålla ditt bolag ‘Always-on’ sätter vi upp kampanjer och tillvägagångssätt som ständigt pågår och ger kunderna nya möjligheter att interagera med varumärket. Detta är särskilt viktigt för företag som är verksamma på en konkurrenskraftig marknad, för att säkerställa att just ditt varumärkes erbjudande sticker ut från konkurrenterna. Med ett löpande avtal hos oss ser vi till att du får ut kommunikation som är ‘Always-on’ i väl utvalda kanaler, förklarar Petra.
Grunden för rätt kommunikation
Marknadsföring som är ‘Always-on’ kräver noggrann planering och strategi. Det är viktigt att förstå målgruppen, hitta nya sätt att nå dem och skapa kampanjer som kommer att ge gensvar hos dem.
– För att innehållet ska rimma med ditt varumärkes identitet kan Adgrowth hjälpa dig att lägga rätt grunder med en Playbook; vår version av en kommunikationsplattform. Vi har därför sett ett ökat intresse för att följa upp ett varumärkesarbete med vår Playbook, som ger rätt förutsättningar för samtliga av dessa punkter.
Med Playbooken som grund kan vi se till att innehållet är fräscht, relevant för rätt målgrupp och att det håller sig troget varumärkets identitet. Den ger utifrån ett varumärkesarbete tydliga riktlinjer för hur Adgrowth som byrå och ditt företag till vardags använder varumärkets röst och styrkor i utvalda digitala kanaler på bästa sätt.
Utifrån Playbooken kan både organiskt innehåll för flödet och annonser skapas med trygghet och tydlighet i kommunikationen, förklarar Petra.
Fördelar på lång sikt
– Genom att ha en långsiktig inställning till marknadsföring kan företagen hålla sig i medvetandet hos kunderna och bygga relationer för att nå framgång på längre sikt. Dessutom hjälper vi företagen att dra nytta av datadriven marknadsföring för att optimera kampanjerna och skräddarsy innehåll för de mest betydelsefulla målgrupperna.
För att säkerställa att vi är på rätt väg följer vi kontinuerligt upp resultaten för varje kampanj och justerar kommande strategier för ännu bättre resultat.
I slutändan är marknadsföring som alltid är tillgänglig ett kraftfullt verktyg för B2B-företag som vill maximera sin räckvidd och hålla kunderna engagerade i sitt varumärke. Med rätt strategi på plats skapar vi kampanjer som är effektiva, ändamålsenliga och minnesvärda för sin målgrupp. På detta vis kan B2B-företag förbli starka på en tuff marknad och se till att varumärket säkrar sin plats framför konkurrenterna, avslutar Petra.
Vill du ha hjälp med att skräddarsy din marknadsföring, eller kanske lägga en stabil grund med varumärkesarbete och Playbook?