fbpx

Nyheter

“Bra content kan vara avgörande för en affär”

De flesta befinner sig idag på internet och stöter dagligen på content utan att reflektera över det. Så vad är egentligen content, och vad är det bra för? Vi har tagit ett snack med vår Content Specialist Petra som förklarar om hur det skapar värde för våra kunder.

Till att börja med, vad är content?

– Kort beskrivet är content innehåll i form av text, bild, ljud, grafik, rörlig bild och annat du ser på sociala medier eller hemsidor. Oftast i en kombination med varandra. Mitt fokusområde är att skriva intressanta texter som lockar läsaren att lära sig mer om företaget, som kombineras med befintligt material i form av bilder, filmer eller liknande.

Vad är det som gör att du vill syssla med skapandet av content?

– I Adgrowths fokus på business to business-företag stöter vi på en mängd olika branscher, och det är i de speciella nischerna det intressanta finns! Det är spännande att få grotta ner sig, förstå specifika områden och att göra det intressant för kundens målgrupp.

– Vi stöter ofta på fall där eget skapande av content inte kan prioriteras. Det kan bero på att man saknar de tekniska kunskaperna eller för att företaget helt enkelt har otroligt mycket att göra.

Okej, jag fattar. Hur jobbar Adgrowth med detta?

– Först och främst startar vi med ett ordentligt grundarbete. Vi vill gå in på djupet och förstå vad som är intressant att kommunicera om ditt företag. Har ett varumärkesarbete redan gjorts med min kollega Christoffer finns de allra bästa förutsättningarna för att gå vidare. När vi förstår vad som är viktigt att kommunicera kan vi sätta upp en plan för hur det ska gå till. Exempel på kategorier att utgå från kan vara kundcase, employer branding och kunskapsinlägg.

Hur går det till när du skapar innehållet?

– Ingen känner till sitt företag och sina kunder lika bra som företaget själva. Därför är en nära dialog med någon inom företaget väldigt viktigt för bästa resultat. Då kan vi gemensamt gå igenom planeringen, förmedla kontaktpersoner för intervjuer, räta ut eventuella frågetecken och säkerställa att informationen som går ut stämmer överens med verkligheten.

Min uppgift blir sedan framförallt att skriva texterna för exempelvis artiklar till våra kunders hemsidor och att planera publiceringen tillsammans med befintlig bild, film eller animation på sociala medier. Jag ser till att de samspelar på ett bra och intressant sätt.

Varför är det viktigt med regelbundet content?

– Vi stöter ofta på fall där eget skapande av content inte kan prioriteras. Det kan bero på att man saknar de tekniska kunskaperna eller för att företaget helt enkelt har otroligt mycket att göra. Då kan det i företagets sociala medier se ut som att det inte händer särskilt mycket, när det i själva verket är tvärtom. Det är då vi kommer in i bilden som er förlängda arm, där vi hjälper er att förmedla er aktivitet och kunskap på ett välpaketerat sätt.

Att göra egen research innan ett köp är idag standard. Därför kan bra content vara avgörande för en affär när en potentiell kund jämför dig med en konkurrents senaste uppdateringar på sociala medier och hemsida. Att det senaste postade inlägget på Facebook är julens öppettider från 2020 kanske inte är det mest lockande att mötas av, men faktiskt en ganska vanlig syn. I ett löpande samarbete med AdGrowth stämmer vi regelbundet av vad som händer inom ert företag och kan då på bästa sätt hålla era sidor uppdaterade med aktuellt innehåll.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa
ditt B2B-företag med digital
marknadsföring?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan ta ditt B2B-företag till nästa nivå.