fbpx

Nyheter

“Marknadsföring ska vara clear, not clever”

Att ett starkt varumärke har många fördelar håller nog de flesta med om. Men vad definierar ett starkt varumärke och vad innebär det att jobba aktivt med sin branding för att nå dit? Och vad betyder egentligen “clear, not clever” när man pratar om marknadsföring? 

Vi tog en pratstund med Petter Axell, Head of Branding på Adgrowth, om vad man som B2B-bolag ska tänka på för att lyckas med sin marknadsföring och hur man kommer igång.

Många B2b-företag är ivriga att sätta igång med marknadsföring, men Petter menar att det finns en del grundläggande frågor som bör ställas innan det är dags att börja tala till sin målgrupp.

– Först och främst, vad är det som särskiljer ditt företag från konkurrenterna som gör att målgruppen borde välja dig? Har du inte svar på den frågan blir det svårt att positionera sig rätt på marknaden och uppnå önskat resultat. Branding handlar om att bygga upp en stark och autentisk varumärkesimage och pusha ut sitt budskap konsekvent över tid.

Petter förtydligar vikten av att vara konsekvent och autentisk i sin kommunikation och i allt som företaget gör. Det innebär att varumärket ska kommunicera samma budskap på ett enhetligt sätt över alla kanaler och i alla sammanhang. Det måste vara enkelt att förstå vilka ni är, vad ni gör och vad ni erbjuder.

– Självklart behöver värdeerbjudandet vara relevant för målgruppens behov och önskemål, annars spelar det ingen roll hur mycket du än försöker. Ett vanligt misstag många B2B-bolag gör är att försöka nå en alldeles för bred målgrupp, vilket är som att skjuta med en hagelbössa när man egentligen borde plocka fram snipergeväret. Vad jag menar är att man bör fokusera på att sikta in sig på den kärngrupp av kunder som är mest värdefulla för företaget istället för att försöka nå alla.

Till skillnad från ett B2C-företag som ofta riktar sig till en bred allmänhet med snabba köpbeslut har ett B2B-bolags kunder ofta en längre och mer komplex köpresa. Därför är det viktigt att man hjälper sin målgrupp framåt i köpresan genom att kommunicera ut den information som de behöver för att ta nästa steg. Allt handlar om att bygga förtroende hos målgruppen och få dem att känna att just dina produkter eller tjänster är lösningen på deras problem.

– Det handlar om att bygga relationer och få målgruppen att känna trygghet i att ditt företag kan hjälpa dem. Om ni säljer tekniskt avancerade lösningar, specialprodukter eller nischade tjänster behöver man förklara värdet på ett enkelt sätt och visa att man förstår sin målgrupps behov. Att sälja en T-shirt är enkelt, men att sälja maskinen som gör tillverkningen möjlig, effektiviserar flödet och ska hålla i flera år kräver betydligt mer arbete. Här handlar det om att möta målgruppens frågor där de befinner sig, oavsett om det är på Google, sociala medier eller andra plattformar. B2B-kunder är oftast på jakt efter mer detaljerad och teknisk information, och ju mer de vet om ditt erbjudande och om ditt företag desto större chans att de kontaktar dig.

Petter pratar ofta om att marknadsföring ska vara “clear, not clever”. Han menar att många reklambyråer lägger för stor vikt vid att skapa fyndiga och “smarta” annonser, snarare än att kommunicera tydligt och enkelt med en genomtänkt strategi bakom.


– På Adgrowth skapar vi inte marknadsföring för att bli hyllade av likasinnade i branschen. För oss är det kundens affär som är i centrum snarare än själva marknadsföringen. Det viktigaste för oss är att våra insatser skapar ett verkligt värde för våra uppdragsgivare. Vi har inget intresse av att skapa snygg marknadsföring utan ett genomtänkt syfte. Det ska vara tydligt, enkelt och relevant för målgruppen. Det är vad smart och försäljningsdrivande marknadsföring är för oss. Allt annat är sekundärt.

Ett starkt varumärke är alltså lätt att känna igen, differentierar sig från konkurrenterna och kommunicerar ett tydligt värdeerbjudande, samt är autentiskt och hållbart över tid, säger Petter och avslutar:

– Det finns en anledning till varför starka varumärken säljer bättre samt står stadigare när det blåser. Om din målgrupp litar på dig och känner att du förstår dem är det dig de kommer fortsätta göra affärer med i framtiden.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt B2B-bolag öka försäljningen genom branding?