fbpx

Nyheter

”Vi vill ge kunden 100% förståelse i våra webbprojekt”

Hemsidan är många företags hub både för försäljning och leadsgenerering, vilket gör webben till en av dina starkaste säljare. Genom att ha en hemsida som tydligt berättar varför kunden ska välja just er som partner eller leverantör ger man sig själv rätt förutsättningar för ökade affärer.

När det kommer till webbsidor för B2B-företag finns det många gemensamma nämnare. Ofta är det en viss typ av funktionalitet som efterfrågas, men för att verkligen göra skillnad är det viktigt att se till varje kunds unika behov. Men vad innebär det och hur gör vi det i praktiken?

Vi ställde några frågor till Andreas Holmstedt, CTO på Adgrowth, om hur vi arbetar med webbutveckling och digitala lösningar, samt vad vi gör för att hela tiden bli bättre – både för oss själva och för våra kunder.

Andreas, vad ska man som kund tänka på inför ett webbprojekt?

 

– En hemsida och inte minst en e-handel är en ganska komplex produkt att beställa. Det ställer relativt höga krav på förståelse hos våra kunder och den initiala kunskapsnivån varierar ganska kraftigt. Därför vill vi redan under införsäljningen fånga upp eventuella frågetecken och med ett pedagogiskt tillvägagångssätt se till att projektet fortlöper så sömlöst som möjligt.

Vidare berättar Andreas att om man som beställare har begränsad kunskap inom webb lätt kan hamna i en sårbar situation, och förtydligar:

– Det kan bli svårt att validera om de estimat och offerter man får för ett webbprojekt är skäliga. Det är precis samma sak för mig när jag går till bilmekanikern. Därför är det väldigt viktigt för oss att ge kunden förståelse för hela processen och inte minst insyn i projektets olika delar. Vi utbildar gärna våra kunder vid behov, så de får en högre förståelse och känner sig 100% trygga i vad de köper.

För att ge både oss själva och våra kunder de absolut bästa förutsättningarna behöver vi konstant utvärdera vad som går att tillämpa åt flera kunder och vad som behöver bli unikt för varje case, utan att tappa “best practices”. Adgrowth har därför valt att avgränsa vad vi fokuserar på för att kunna bli riktigt starka i det segmentet, berättar Andreas och säger:

 

– Det ger oss många fördelar att arbeta på det sättet, eftersom mycket av kraven på funktionalitet är liknande hos många av de företag vi arbetar med. Det gör oss mer effektiva och vi kan skapa bättre lösningar får sådant som ofta är med i en kravspecifikation. Dock är det viktigt att hitta balansen mellan att dels se varje projekt som ett tomt ark som vi har möjlighet att fylla med de bästa lösningarna för just den kunden, samtidigt som vi inte vill fastna i att konstant återuppfinna hjulet på nytt. Men genom att ha ett modulärt och skalbart förhållningssätt till det vi utvecklar kan vi hålla den balansen.

Att jobba med ständig kompetensutveckling är ett måste enligt Andreas för att hela tiden ligga i framkant med vårt erbjudande, och säger avslutningsvis:

 

– Vi har ett team på plats med hög kompetens tillgängliga för våra uppdragsgivare. Våra webbutvecklare arbetar tätt ihop med våra Art Directors för att tillsammans skapa snyggt designade och användarvänliga webbsidor med hög teknisk funktionalitet. Samtidigt arbetar de också tätt med vårt performance-team för att säkerställa att de krav som ställs idag uppfylls vad gäller optimering och konvertering. För oss är det viktigt att kunden förstår varför vi väljer vissa lösningar och att värdet vi adderar blir tydligt. Det är först då som vi har lyckats.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa
ditt B2B-företag med digital
marknadsföring?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan ta ditt B2B-företag till nästa nivå.