Vad vi gör

B2B e-handel

Det finns många faktorer som gör att B2B köp (business to business) skiljer sig från B2C köp (business 2 consumer) och att försäljningsprocesserna är mer komplicerade. Företagens behov och köpmotiv skiljer sig mycket från enskilda personers när det gäller produkter och tjänster.

Inom B2B e-handel kan säljarna dock dra nytta av alla de fördelar som erbjuds av plattformar för detaljhandel på nätet: Förvärva nya kunder till låga kostnader, utveckla relationer med befintliga kunder och spåra resultat i realtid.

Så länge du har ett erbjudande inom B2B som uppfyller behoven hos köpare som redan har identifierats genom dina marknadsföringsaktiviteter finns det ingen anledning till att du inte skulle kunna sälja till andra företag på nätet.

B2B e handel är en typ av affärsmodell online som gör det möjligt för företag att sälja produkter och tjänster till andra företag via en e-handelsplattform.

Till skillnad från en traditionell B2C e-handelsplattform innebär B2B e-handel vanligtvis mer komplexa försäljningscykler, större beställningar och längre leveranstider.

Jämfört med B2C e-handel, som är inriktad på att sälja konsumentvaror direkt till enskilda kunder, involverar B2B e-handel många olika intressenter i varje transaktion. Detta inkluderar tillverkare, grossister, distributörer, återförsäljare och andra företag som är involverade i olika skeden av leveranskedjan.

Dessutom innebär B2B-transaktioner ofta högre ordervärden och mer komplexa prisstrukturer än B2C-transaktioner.

B2B e-handel har blivit alltmer populärt under de senaste åren, eftersom företag söker nya sätt att effektivisera sin verksamhet och förbli konkurrenskraftiga på en snabbt föränderlig marknad.

Vad innebär B2B-försäljning?

B2B försäljning är en term som används för business-to-business-transaktioner, dvs. försäljning av produkter eller tjänster mellan företag. Denna typ av e-handel ökar i popularitet eftersom företagen söker efter sätt att sänka kostnaderna och öka effektiviteten.

Några av de främsta fördelarna med att använda B2B e-handel, bland annat följande:

Minskade kostnader

Genom att eliminera behovet av fysiska butiksytor och lagerhållning kan företag spara en betydande summa pengar. Dessutom är online-transaktioner i allmänhet billigare än traditionella metoder (källa: Riksbanken) vilket fler och fler företag inom B2B börjar inse.

Ökad effektivitet

B2B e-handel gör det möjligt för företag att effektivisera sin verksamhet genom att automatisera uppgifter som orderhantering och lagerhantering. Detta kan leda till kortare genomströmningstider och förbättrad kundservice. För att öka effektiviteten ytterligare kan man implementera ett PIM-system som underlättar både produkthantering och informationsflödet. Läs mer om PIM här.

Större flexibilitet

Med B2B e-handel kan företag sälja till kunder var som helst i världen, 24 timmar om dygnet. Detta ger företagen tillgång till nya marknader och gör att de kan nå en större publik.

Hur ser kundresan ut för en B2B e-handel?

Kundresan för B2B ehandel kan vara komplex och involvera flera intressenter och beslutsfattare. Den har dock förändrats under de senaste åren på grund av digitaliseringen och generationsskiftet. 

B2B-kunder går fortfarande igenom de grundläggande stegen för att identifiera behov, undersöka lösningar, utvärdera alternativ och verktyg samt fatta beslut.

Men nu samlar kunden mer information på egen hand via internet, vilket gör att forskningscykeln blir mer effektiv och ofta tar mindre tid.

Eftersom fler B2B-kunder i allt högre grad förlitar sig på sin egen forskning krävs det att B2B-företag har en närvaro på nätet och erbjuder effektiva e-handelsalternativ.

Att förstå kundresan är därför viktigt för att på bästa sätt uppfylla B2B-kundernas förväntningar.

Den främsta anledningen till att kartlägga kundresan är att B2B-företag vill förstå köpprocessen för att kunna anpassa sina processer till kundernas behov.

Vad är skillnaden mellan B2C och B2B ehandel?

Skillnaden mellan B2B- och B2C- e handel är att B2B-plattformar är utformade för företag som vill spara tid, maximera försäljningen och göra det lättare för sina anställda att utföra sina jobb.

Dessa plattformar har grundläggande verktyg som alla e-handlare behöver idag, men de har också funktioner som möjligheten att hantera differentierade volympriser, unika prislistor för återförsäljare/företagskunder/kommuner, avancerad produktkonfiguration och internationell handel.

Många B2C-försäljare hävdar att de är experter på B2B ehandel, men så är inte alltid fallet. Dessa leverantörer lovar ofta att deras plattformar lätt kan anpassas för att möta behoven hos företag med olika kunder och behov.

Detta är dock oftast inte en framgångsrik strategi och kan leda till betydande kostnader för anpassningar.

B2B e-handel spås en positiv utveckling

Det finns flera faktorer som pekar på att e-handeln för B2B-företag kommer växa rejält de kommande åren. Några argument för detta är att det finns en hög efterfrågan som ännu inte motsvaras av utbudet.

Dessutom är tekniken äntligen tillgänglig för alla företag oavsett storlek. Själva ansvaret ligger mer idag hos marknads- och försäljningspersonalen än på IT-avdelningen och kostnaderna för digitalisering är lägre än tidigare.

I takt med att den globaliserade handeln kräver enklare och mer flexibla lösningar ser man också att förväntningarna på digital försäljning ökar.

Den moderna B2B-kunden

Marknaden för B2B e-handel växer snabbt

Det finns flera orsaker till detta, bland annat ökad tillgång till internet och förbättrad teknik som gör det enklare än någonsin att köpa och sälja produkter på nätet.

Om du funderar på att erbjuda dina produkter eller tjänster i b2b e-handel finns det några nyckelfaktorer som kan hjälpa dig att ta beslutet. Låt oss ta en närmare titt på dessa faktorer nedan.

Högre tillgång till internet globalt

En av orsakerna till den snabba tillväxten på marknaden för B2B e-handel är att tillgången till Internet blir allt mer utbredd.

Många delar av världens mest avlägsna områden har numera också  tillgång till bra internetuppkoppling, vilket gör att det finns fler potentiella kunder än någonsin tidigare och enklare att genomföra transaktioner online.

Dessutom har tekniken förbättrats avsevärt under årens lopp, vilket gör det mycket enklare att köpa och sälja produkter på nätet till dina kunder.

Ökad konkurrens inom B2B

En annan viktig faktor som driver tillväxten av B2B e-handel är den ökade konkurrensen inom andra former av handel.

Med fler människor som handlar på nätet i allmänhet och ett växande antal företag som erbjuder sina produkter via e-handelsplattformar är det ingen överraskning att företagen letar efter nya möjligheter att nå ut till sina kunder och öka försäljningen.

Tekniken har utvecklats

Dessutom har tekniken utvecklats avsevärt under de senaste åren, vilket gör det enklare än någonsin för B2B-företag att bedriva verksamhet på nätet.

Framför allt har webbplatser och e-handelsplattform blivit alltmer sofistikerade och användarvänliga, vilket gör det lätt för även nybörjare att handla på nätet utan problem.

Som ett resultat av detta börjar många företag se fördelarna med B2B ehandel och hoppar ombord på detta nya sätt att göra affärer.

Vad krävs för att lyckas med B2B e-handel?

Förenklad administration är nyckeln till B2B ehandel. Kunderna behöver en enkel process när de köper så att själva beställningen och transaktionen inte är för tidskrävande eller komplicerad.

Vissa kunder vill arbeta med stående inköpslistor eller rekvisitioner. Se till att du har stöd för detta så att det blir så smidigt och enkelt som möjligt för kunderna.

Några viktiga faktorer att fokusera på är att optimera din webbplats för sökmotorer, skapa högkvalitativt innehåll i form av nyheter och artiklar  som innehåller relevanta nyckelord samt använda SEO-strategier och marknadsföring i sociala medier.

Med rätt SEO-insatser kan du öka trafiken till din webbplats för B2B och framgångsrikt marknadsföra ditt varumärke till en bredare publik inom B2B.

När man säljer B2B-produkter är det viktigt att ge kunden tydlig information. Detta hjälper dem att förstå produkten och dess funktioner, som kan vara mer komplexa än för B2C-produkter.

När du skriver produktbeskrivningar ska du vara generös med informationen och sträva efter tydlighet. Använd beskrivande och detaljerade produkttexter samt bilder för att se till att kunderna får all information de behöver.

Många B2B-kunder söker själva efter information innan de kontaktar ett företag, och genom att förse dem med relevant innehåll minskar du risken att förlora en kund som behöver mycket information kring dina produkter inom B2B.

Prio för din e handelsplattform

Sammanfattningsvis bör du fokusera på att göra det enkelt för kunderna att köpa från dig, och genom att göra din webbplats SEO-vänlig ökar du dina chanser att locka till dig mer trafik och därmed öka dina konverteringar, dvs. att fler besökare på din webbplats går från att bli besökare till att bli kund.

Värdefulla tips innan du skaffar B2B ehandel

Lönsamhet tar tid

Sammanfattningsvis bör du fokusera på att göra det enkelt för kunderna att köpa från dig, och genom att göra din webbplats SEO-vänlig ökar du dina chanser att locka till dig mer trafik och därmed öka dina konverteringar, dvs. att fler besökare på din webbplats går från att bli besökare till att bli kund.

Vänta inte

Det finns många företag inom B2B som satsar digitalt idag när det gäller att sälja produkter och tjänster till andra företag. Du kommer att behöva vara på topp om du vill behålla din konkurrenskraft, så det är viktigt att du redan nu fattar ett beslut om hur du ska göra.

Du behöver stöd från hela din organisation för att göra omställningen – om alla, från försäljning och kundtjänst till ekonomi, förstår vikten av att anpassa sig till kundernas behov kommer resan med e handeln att bli mycket smidigare.

Prata med andra som redan investerat i en plattform

Det bästa sättet att komma in i B2B e handeln är att hitta ett bra B2B-nätverk. Det finns redan många företag som säljer online och som mer än gärna delar med sig av sina råd och erfarenheter.

Prata med andra leverantörer som säljer online och kanske inte är i direkt konkurrens med dig och bygg upp ett starkt nätverk.

Investera rätt – Chansa inte på billiga lösningar

Skaffa en pålitlig och anpassningsbar digital försäljningskanal – eftersom B2B-affärsmodellen ofta är mer komplex krävs det en pålitlig plattform och god kundservice för att få företagens förtroende att lägga sina beställningar online.

Viktiga B2B funktioner

Eget inlogg för kunder

Olika företag har olika preferenser när det gäller sin webbplats. Vissa företag väljer att skydda sin webbplats genom att kräva att kunderna loggar in.

Med den här typen av webbplats kan du dölja delar som priser och köpfunktioner för kunderna tills de har loggat in.

Hantering av dina kunders olika priser

Som återförsäljare som säljer till företag är det vanligt att dina kunder har olika inköpsmönster och produktsortiment, med individuella företagspriser och rabatter.

Du behöver inte längre hantera en uppsättning webbplatser och butiker, utan kan enkelt hantera alla dina kunders behov i en enda backoffice-panel.

Full kontroll över offerter och beställningar

B2B e-handel gör det möjligt för kunder att skapa offerter för produkter eller tjänster i syfte att omvandla dessa offerter till försäljning. Denna process är enkel och effektiv och kan enkelt göras från backoffice.

Du har full kontroll över offerter och beställningar, så du kan ändra dem vid behov.

Fördelar med en optimerad B2B-plattform

De ger dig rätt förutsättningar att kunna växa och få fler konverteringar.

Det optimerar processen för B2B-transaktioner och gör den effektivare och mer strömlinjeformad.

Den kan hjälpa dig att nå nya marknader och kunder, samt att växa din verksamhet på befintliga marknader och kunder.

Nå nya och fler kunder

E-handel är ett kraftfullt sätt att nå nya kunder. Även om du inte har synliga priser i din B2B-ehandel ger du ändå besökaren information kring dina produkter och udnerlättar deras beslutsfattande. Om du dessutom adderar marknadsföring online kan du öka din räckvidd ytterligare.

Kunderna i dag föredrar att handla online, och de förväntar sig det av sina leverantörer. Att handla online är effektivt och det gör det mycket lättare att göra upprepade köp.

Smidiga funktioner och enkel hantering

E-handelstekniken erbjuder bättre verktyg för att hantera både leverantörer och kunder. Det innebär att du genom att  använda rätt plattformar kan bygga upp kund- och leverantörsideal som underlättar ditt arbete.. Detta visar information som till exempel hur dina kunder handlar.

På så sätt kan du använda denna information för att komma närmare, för att skapa bättre och mer personliga shoppingupplevelser för dina kunder.

Tydligare data

Handel handlar om data, data och ännu mer data, som sedan kombineras med analys och ännu mer analys. Med hjälp av analys kan du fatta bättre affärsbeslut baserat på beteende och resultat.

En bra plattform erbjuder denna typ av analysfunktion, vilket ger dig som företag en djupgående analys av till exempel försäljningen. Du bör kunna skapa olika typer av rapporter för att förstå hur din verksamhet presterar.

En form av analysverktyg kommer att hjälpa dig att identifiera vad som fungerar och vad som inte fungerar för ditt företag. Du kommer att veta exakt vad dina kunder letar efter på din webbplats och följaktligen vidta rätt åtgärder för att öka engagemanget och konverteringen.

I slutändan kommer data att spela en nyckelroll för ditt företags framgång.

Ökad försäljning till befintliga kunder

E-handel kan hjälpa dig att öka försäljningen till dina nuvarande kunder. Du når inte bara nya kunder, utan din e-handelsplattform möjliggör även verktyg för korsförsäljning och merförsäljning.

Detta bidrar till att ge dina kunder en mer personlig upplevelse, eftersom de kan hitta rätt produkter utan att behöva fråga någon.

På sätt och vis är det som att ha en personlig säljare inbyggd i plattformen.

Synergi mellan säljarna och e-handelsplattformen

Vikten av fullständig spårbarhet är något som ofta är avgörande för företag. Det är viktigt att se till att beställningar kopplas till rätt säljare, oavsett om det sker via e-handel eller ett CRM/ERP-system, för att få systemet accepterat av säljkåren och förhindra att någon känner sig utkonkurrerad.

Systemet måste kunna hålla reda på vilka kunder som har vilka avtal och rabatter, så att säljaren kan uppfylla sina löften till kunden. Att kunna arbeta inloggat på B2B E-handelswebbplatsen och använda den som ett säljverktyg vid kundbesök är en stor möjlighet.

Kundcase

Ett lysande varumärke med stark digital närvaro

Läs mer här

Är du också redo att ta ditt B2B-företag till nästa nivå?

Kontakta Daniel så berättar han mer om vad vi kan göra för dig.