fbpx

Nyheter

Hur identifierar vi den bästa vägen framåt?

Ett samarbete med Adgrowth inleds i regel alltid med en workshop, där vi tillsammans med dig som uppdragsgivare skaffar oss en djup förståelse för din verksamhet och dina affärsmässiga mål. Syftet är att identifiera den bästa vägen framåt och ta fram effektiva och hållbara lösningar för hur digital marknadsföring kan bidra till att öka din försäljning.

Vi tog ett snack med vår säljare, Mikael Svensk, om varför workshops är viktigt, hur det går till i praktiken och vad du som B2B-företag kan förvänta dig framåt med Adgrowth som partner.

Digital marknadsföring ger B2B-företag en möjlighet att nå ut och engagera sig med sin målgrupp på ett sätt som är både kostnadseffektivt och mätbart. Genom att investera i digital marknadsföring kan B2B-företag se en verklig avkastning på investeringen genom ökad webbtrafik, fler leads och mer försäljning, säger Mikael Svensk, Sales på Adgrowth.

Micke, varför väljer vi att starta alla löpande samarbeten med en workshop?

– För oss handlar allting om att vara bra för vår uppdragsgivares affär och kunna leverera ett verkligt värde. För att kunna göra det behöver vi först lära känna företaget ordentligt, genom att djupdyka i deras affär och förstå deras mål och framtidsambitioner. Genom att ta oss tiden att skaffa en tydlig förståelse kan vi också rekommendera genomtänkta åtgärder framåt. Desto mer vi vet om din verksamhet desto bättre resultat kan vi uppnå.

Behoven kan skilja sig åt bland B2B-företag. Hur tänker vi kring det när vi förbereder en workshop?

– Exakt. Jag har ofta flera samtal med företaget innan vi bokar in en workshop. I dessa möten får jag en bra bild av behovet och vilken väg vi behöver ta framåt. Vi erbjuder tre olika inriktningar på våra workshops: fokus på varumärkeskännedom, digital marknadsföring eller e-handel & webb. Utefter mina samtal med företaget brukar det klarna ganska direkt vilka utmaningar de har och gör att vi kan kartlägga vilken inriktning workshopen ska ha för att göra mest nytta.

Hur går en workshop till rent praktiskt?

– När vi har valt inriktning börjar förberedelserna för att få ut bästa möjliga effekt. Vi gör vår research och håller ett internt uppstartsmöte där vi planerar upplägget inför workshopen. Vi skickar sedan ut en agenda i god tid inför mötet, så att ni kan förbereda er och bjuda in rätt personer från er verksamhet utefter punkterna som ska diskuteras.

Vanligtvis börjar vi med att låta er genomföra en kort presentation av företaget och berätta vilka utmaningar ni upplever utifrån ert perspektiv. Därefter leder vi samtalet med förberedda frågor och eventuella övningar för att utmana tankesätt, ge nya perspektiv och förstå behovet på djupet. Syftet är att vi ska få så mycket information som möjligt och hjälpa er konkretisera vad som behöver göras och i vilken ordning det ska ske. En workshop pågår vanligtvis mellan 2-4 timmar och delas upp i två delar med en paus emellan.

Vad är nästa steg efter att man genomfört en workshop med oss?

– Då fortsätter arbetet för vår del där vi diskuterar, analyserar och kartlägger den bästa vägen framåt utefter informationen vi fått från workshopen. När vi har lagt en plan som vi ser är den bästa vägen för din investering återkopplar vi med en roadmap, det vill säga ett förslag på konkreta åtgärder som vi rekommenderar behöver genomföras för att nå era mål.

Till sist, vad kan man som kund förvänta sig när man samarbetar med oss?

– Man kan, och bör förvänta sig att vi är en engagerad partner som hela tiden jobbar proaktivt för att utveckla och löpande ta er verksamhet framåt. Vi har bra förståelse för er affär och arbetar systematiskt för att säkerställa ett bra resultat. Vi fungerar som en extern marknadsavdelning där du får tillgång till alla nödvändiga kompetenser under ett och samma tak. Vi tar ett helhetsgrepp kring din marknadsföring så du kan fokusera fullt ut på din kärnverksamhet – precis som det ska vara.

Syftet är att vi ska få så mycket information som möjligt och hjälpa er konkretisera vad som behöver göras och i vilken ordning det ska ske.

Är du intresserad av en workshop tillsammans med oss för att se hur vi kan hjälpa din verksamhet?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan ta ditt B2B-företag till nästa nivå.