fbpx

Vad vi gör

Pim system

Vad är ett PIM system

Ett PIM-system (Product Information Management) är en programvara som hjälper företag att hantera sin produktinformation. Det gör det möjligt för dem att hålla reda på alla produkter som de säljer, liksom de olika detaljer som är kopplade till varje produkt (t.ex. beskrivning, pris, bilder och lagernivåer).

Detta kan vara till stor hjälp för företag som säljer många olika produkter, eftersom det gör det enkelt att hålla reda på allt och se till att all information är uppdaterad. PIM-system har ofta också inbyggda sökmotorer som gör det lätt för kunderna att hitta de produkter de är intresserade av.

Checklista – Behöver du ett PIM?

En modern PIM-lösning är så mycket mer än bara beskrivande text och tydliga bilder. Dagens köpare kräver mer produktinformation än bara bilder och texter för att hålla sig informerade och få en lyckad kund- och köpupplevelse. Nedan finns det en checklista med flera påståenden att ta ställning till. Om du håller med om ett eller flera punkter i listan kan ett Pim-system absolut vara rätt lösning för ditt B2B-företag.

  • Du har all din produktdata utspridd på olika digitala verktyg
  • Du får mycket frågor från kunder om information som inte finns på samma ställe
  • Din hemsida är inte användarvänlig för besökaren
  • Produktsidan på din webb är inte alltid uppdaterad med senaste informationen

3 Fördelar med ett PIM system

Med en varumärkesplattform får du ett strategiskt varumärkesarbete som beskriver vad ditt varumärke står för och hur det skiljer sig från dina konkurrenter. Det gör det enkelt för dina kunder att få en god förståelse för vad som gör varumärket unikt.

Genom en unik positionering på marknaden får du fler möjligheter. Du måste inte längre ha det lägsta priset eller de lyxigaste varorna. Det viktiga är hur du formulerar dina drivkrafter, kärnvärden, positionering och hur du paketerar ditt budskap för att bli det första dina kunder tänker på.

01

Med ett PIM-system kan du erbjuda en bättre kundupplevelse oavsett kanal

Du kan använda multimedia, inklusive bilder och förklarande produkttext, för att ge kunderna tillräckligt med information för att de ska kunna göra ett köp.

Ett PIM system kan också hantera länkar och relationer mellan olika produkter. När en kund tittar på en artikel i din butik föreslår systemet automatiskt relaterade produkter. Du kan också visa information om vad andra kunder har tittat på.

02

Med ett PIM-system kan du göra alla ändringar på samma ställe

E-handel är ett utmärkt sätt att sälja produkter och tjänster online och ett Pim-system kan bespara dig mycket besvär när det gäller att uppdatera din butik, eftersom alla ändringar bara behöver göras på ett ställe.

Med ett Product Information Management (PIM) kan du se till att rätt information visas på alla sidor eller annonser där produkten förekommer. Detta förbättrar produktkvaliteten samtidigt som du undviker dubbelarbete och onödig administration.

03

Hantera kampanjer enklare

PIM systemet samlar information om dina produkter på ett ställe, vilket gör det enkelt för utvecklare att snabbt skapa nya kampanjer. Du kan anpassa digitala kampanjer för att presentera unika erbjudanden på olika sätt för olika kunder, baserat på deras profil och beteende.

När bör du överväga att införa ett PIM system

  • Om du har en komplex produktkonfiguration med tusentals produkter och/eller attribut och använder mycket resurser för att organisera produktinformationen.

  • Om du vill påskynda lanseringen av nya produkter på marknaden.

  • Om du vill berika din kundupplevelse, minska antalet kundklagomål och få färre produktreturer.

  • Om du vill leverera produktinformation av högre kvalitet och undvika inkonsekvenser i olika kanaler.

  • Om du vill arbeta med att öka medvetenheten om ditt varumärke och om olika kanaler och kampanjer.

  • Om du vill hantera olika försäljningskanaler och välja vilka produkter som ska publiceras i varje kanal.

  • Om du vill förbättra styrningsprocesserna.

Bra att veta om PIM-system

En PIM-lösning möjliggör inte bara enkel hantering av produktdata utan också ett mer effektivt internt arbetsflöde som tillsammans bidrar till starka konkurrensfördelar.

Genom att använda ett PIM-system kan du enkelt ta ansvar för produktinformationen och se till att den alltid är fullständig och korrekt, vilket gör det enkelt att visa upp din produktinformation på ett professionellt sätt. Detta gäller i alla typer av försäljningskanaler, till exempel sociala medier, e-handel, hos återförsäljare eller i fysiska butiker.

Uppnå ett bättre resultat

För att uppnå bästa resultat med ett PIM-system krävs integrationsarbete med databaser och system där relevant produktinformation lagras. För den interna användaren är PIM-systemet processbaserat. I praktiken innebär detta att man skapar ett flöde kring varje produkt – till exempel genom att lägga till monteringsanvisningar eller produktens särdrag – och systemet kommer att styra administratörerna att slutföra alla steg i rätt ordning så din produktinformation blir korrekt.

Flödet börjar i ERP-systemet (Enterprise Resource Planning, eller resursplanering för större företag) och slutar i den faktiska försäljningskanalen där produkten kommer att visas.

Kom ihåg

När kunderna har tillgång till korrekt och fullständig produktinformation minskar antalet returer, vilket sparar både tid och pengar för kundtjänst och returhantering. Produktdata av hög kvalitet är tillgänglig i alla kanaler, i stället för att uppdateras från flera olika platser och olika kanaler.

Detta gör det lättare att hantera inköp, berikning och distribution av produkter, så att de snabbare kommer ut på marknaden och blir tillgängliga för kunderna. En mer komplett användarupplevelse helt enkelt.

Kundcase

Ett lysande varumärke med stark digital närvaro

Läs mer här

Är du också redo att ta ditt B2B-företag till nästa nivå?

Kontakta Daniel så berättar han mer om vad vi kan göra för dig.