Vad vi gör
Varumärkesplattform för B2B-företag
Vill du utveckla ditt varumärke och lägga grunden till kommunikation som träffar dina målgruppers behov? Med en varumärkesplattform tar vi fram tydliga riktlinjer som hjälper dig att stärka varumärkets positionering på marknaden och som berättar vad ni står för.
Vad är en varumärkesplattform?
Det finns flera exempel på styrdokument kopplade till arbeten kring varumärken. Du kanske har hört talas om bland annat brand books, varumärkesmanual, grafisk profil och varumärkesplattform.
Varumärkesplattformen är ett strategiskt styrdokument för hur ditt företag arbetar med sitt varumärke. Arbetet med en varumärkesplattform behöver svara på frågor som varför varumärket finns, vad som gör att du särskiljer dig på marknaden och vad du står för.
Varför är det viktigt att bygga ett starkt varumärke?
Ett genomarbetat varumärke ligger till grund för att din målgrupp ska välja dig. Det är genom ditt varumärke som du kommunicerar företagets värden och berättar hur du löser kundens behov. Framförallt berättar det också hur din lösning skiljer sig mot andra konkurrenter och varför man ska välja dig.
Vi identifierar din unika positionering
Med en varumärkesplattform får du ett strategiskt varumärkesarbete som beskriver vad ditt varumärke står för och hur det skiljer sig från dina konkurrenter. Det gör det enkelt för dina kunder att få en god förståelse för vad som gör varumärket unikt.
Genom en unik positionering på marknaden får du fler möjligheter. Du måste inte längre ha det lägsta priset eller de lyxigaste varorna. Det viktiga är hur du formulerar dina drivkrafter, kärnvärden, positionering och hur du paketerar ditt budskap för att bli det första dina kunder tänker på.
En varumärkesplattform ger nya möjligheter
Om du inte längre behöver fokusera på pris och kvalitet kan du istället hitta nya sätt att kommunicera varumärket på. Det handlar om att utveckla varumärket till att bli det första alternativet för din målgrupp. Syftet är att din målgrupp ska ta del av ditt erbjudande och vill välja dig istället för dina konkurrenter.
Vad innehåller en varumärkesplattform?
En varumärkesplattform kan se ut på flera sätt. På Adgrowth lägger vi ett stort fokus på varumärkets bakomliggande varför och drivkrafter. Vi låter sedan detta bli kärnan i hur vi arbetar för att bygga ett starkt varumärke.
Vi delar upp varumärkesplattformen i olika block
För att ge dig skräddarsydda lösningar för ditt behov delar vi in arbetet i olika block. Det är något vi har valt att göra för att skapa en tydlig struktur och anpassa arbetet efter hur långt fram i processen varumärket befinner sig. Du som uppdragsgivare får även större insyn i arbetet och en större roll i projektet.
Block 1 – Brand story
- Brand Story
- Affärsidé
Block 2 – Fundament
- Syfte
- Vision
- Mission
- Kärnvärden
- Varumärkeslöfte
Block 3 – Varumärkets erbjudande
- Värdeerbjudande
- Styrkor
Block 4 – Varumärkets strategi
- Målgrupp
- Konkurrenter
- Positionering
- USP
- Positioneringskarta
Block 5 – Kommunikation
- Varumärkets personlighet
- Arketyper
- Varumärkets roll för målgruppen
- Tonalitet
- Budskap
- Rubriker
- Tagline
Arketyper används för att ge varumärket en personlighet
För att dina målgrupper ska komma ihåg dig krävs det att företagets kommunikation handlar om mer än bara produkter och tjänster. Arketypen ligger till grund att för skapa en personlighet för ditt varumärke. Det gör att ditt varumärke särskiljer sig mot andra varumärken och är till hjälp för att inta en unik position.
Varumärkesplattformen ska användas för att samla alla de komponenter som ditt varumärke är uppbyggt på. Med en arketyp omvandlar du dessa drivkrafter, värderingar och styrkor till att bli en personlighet.
Det finns två huvudsakliga anledningar till varför du behöver en arketyp. Dels hjälper det ditt företag att differentiera sig på marknaden men det gör det också lättare för dina målgrupper att knyta an till dig. Med en arketyp skapar du minnesvärda budskap.
En varumärkesplattform är värdefull för dina medarbetare
Med en varumärkesplattform får din organisation även tydliga riktlinjer. Om dina medarbetare får en övergripande bild av varumärkets drivkrafter och värden underlättar du att kommunikationen behåller en röd tråd. Det gör varumärkesplattformen enkel att använda för hela din verksamhet.
Det är också viktigt att alla människor på företaget delar samma vision och mål. Med en varumärkesplattform gör du varumärket tydligt att förstå. Det beskriver kort och gott allt det viktiga.
Ett bra exempel är om din verksamhet växer och anställer fler. Varumärkesplattformen beskriver varumärkets affärsidé, drivkrafter, vision, mission, kärnvärden och varumärkeslöfte som både visar nyanställda vad varumärket står för och varför ni finns.
Vad är nästa steg om jag redan har en varumärkesplattform?
Många varumärken har redan det fundamentala som syfte, vision, mission, kärnvärden och varumärkeslöfte på plats. Men ett vanligt problem är att veta hur de ska arbeta utifrån sin varumärkesplattform. På Adgrowth hjälper vi dig gärna att ta fram en praktisk kommunikationsplan som skapar tydliga riktlinjer just för hur ert arbete ser ut för att nå er önskade positionering.
Vad är skillnaden mellan en kommunikationsplattform och varumärkesplattform?
En kommunikationsplattform kan ses som en praktisk handlingsplan och ett sätt för hur du använder din varumärkesplattform. Vi lägger upp en tydlig strategi för hur du kommunicerar i olika kanaler, hur ofta och vilket innehåll som passar bäst. Det förklarar tydligt vad du ska göra och hur. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med kommunikationsplaner och hjälper dig utveckla din digitala närvaro i olika kanaler.
Vill du ta del av våra produkter och tjänster?
Adgrowth är en digital marknadsbyrå som hjälper B2B-företag att öka sin försäljning. Varmt välkommen att kontakta oss.
Är du också redo att ta ditt B2B-företag till nästa nivå?
Kontakta Daniel så berättar han mer om vad vi kan göra för dig.
Telefon: 070 – 144 16 93
E-post: daniel@adgrowth.se